Last ned som PDF

110 sider

2.22 MB

Forsiden av dokumentet Aetats kvalifiserings- og opplæringstiltak

Evaluering

Aetats kvalifiserings- og opplæringstiltak en empirisk analyse av seleksjon og virkninger

Vi kartlegger og analyserer omfang, fordeling og effekter av kvalifiserings- og opplæringstiltak i Norge fra 1993 til 2003. Ved bruk av administrative registerdata og forløpanalyse og sannsynlighetsmatching evaluerer vi arbeidsmarkedsopplæringstiltak (AMO) for ordinære arbeidsledige og AMO og skolegang for yrkeshemmede. Samlet sett synes det klart at kvalifiserings- og opplæringstiltak har positive effekter for ordinære arbeidsledige mhp. jobbsannsynlighet etter deltagelse. For yrkeshemmede finner vi en tendens til at opplæringstiltak gir bedre resultater enn praksisplasser. Voksenrett til videregående utdanning synes å ha hatt svakt positive effekter mhp. rekruttering og gjennomføring av ordinær utdanning.

Publisert

Eiere

Kunnskapsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Utførere

Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning og Institutt for samfunnsforskning

Forfattere

Inés Hardoy, Knut Røed og Tao Zhang

Språk

norsk (bokmål)