Last ned som PDF

80 sider

1.54 MB

Forsiden av dokumentet Evaluation Series of NORHED Higher Education and Research for Development

Evaluering

Evaluation Series of NORHED Higher Education and Research for Development Theory of Change and Evaluation Methods

Evalueringsavdelingen har initiert en følgeevaluering av NORHED som følger programmet fra starten. Målet med følgeevalueringen er å bidra til læring innenfor feltet høyere utdanning og utvikling for å sikre at framtidige investeringer kan bidra mer effektivt til kapasitetsutvikling av høyere utdanningsinstitusjoner. I den første studien har evalueringsteamet benyttet eksisterende forskning på kapasitetsutvikling for å utvikle en endringsteori for programmet. Denne generelle endringsteorien er også sammenlignet med NORHEDs implisitte endringsteori for å se i hvilken grad programmet er utviklet i tråd med eksisterende forskning på feltet. Evalueringsteamet konkluderer med at NORHED har et potensiale for å bli et vellykket program, men at suksess delvis avhenger av faktorer som er utenfor programmets kontroll. Grunnet denne usikkerheten anbefaler evalueringsteamet at det samles inn baselinedata for å sikre at beslutningstakere har tilstrekkelig informasjon om programmet virker som tiltenkt.

Publisert

Eier

Norad

Utfører

Development Portfolio Management Group (DPMG)

Språk

engelsk

ISBN

978-82-7548-795-5