Last ned som PDF

136 sider

2.51 MB

Forsiden av dokumentet Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen

Evaluering

Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv

De nasjonale sentrene utfører en rekke oppdrag som skal bidra til å styrke kvaliteten i barnehagen og grunnopplæringen. En hovedaktivitet for sentrene er å utvikle og spre nettbaserte ressurser. NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en evaluering av bruken og styringen av åtte av sentrene. Den totale bruken av sentrene har økt fra 2012-2014. Evalueringen viser at det er klare forskjeller mellom sentrene. Noen brukes av en relativt høy andel skoler, mens andre brukes av færre. Lesesenteret, Matematikksenteret og Skrivesenteret er sentrene med høyest andel brukere i skolene. Nynorsksenteret og Kunst- og kultursenteret har lavest andel brukere. Sentre som har oppgaver i forbindelse med nasjonale satsinger blir mer brukt enn andre. De nasjonale sentrene er plassert ved ulike universitets- og høgskolemiljøer, og er administrativt underlagt vertsinstitusjonen. Sentrene er underlagt faglig styring fra Utdanningsdirektoratet. Evalueringen peker på dilemmaer for styringen av sentrene som følge av dette.

Publisert

Eier

Utdanningsdirektoratet

Utfører

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)

Forfattere

Per Olaf Aamodt, Idunn Seland, Vibeke Opheim, Tone Cecilie Carlsten, Berit Lødding og Trude Røsdal

Språk

norsk (bokmål)

ISBN

9788232700615