Last ned som PDF

145 sider

0.84 MB

Forsiden av dokumentet Evaluering av leksehjelptilbudet 1.-4. trinn

Evaluering

Evaluering av leksehjelptilbudet 1.-4. trinn sluttrapport

Formålet med evalueringen var å få mer kunnskap om hvordan leksehjelpen er utformet på skolene, om leksehjelpen fungerer etter formålet, om kvaliteten på planleggingen og gjennomføringen av leksehjelpen, hvorvidt foreldrene er tilfredse med kvaliteten på leksehjelpen, og om leksehjelp har hatt effekter på utvalgte læringsresultater. Følgende sentrale funn ble avdekket i evalueringen: 1. Mange kritiske innspill til forslaget om å innføre leksehjelp. 2. Kommuner og skoler strakk seg langt for å innføre ordningen. 3. Store variasjoner i utforming av leksehjelptilbudet. 4. Mange skoleledere og skoleeiere er kritiske til nytten av leksehjelpen på 1. trinn. 5. Barn av innvandrere bruker ordningen mer enn andre. 6. Foreldre er delt i synet på leksehjelptilbudet. 7. Noe bedre resultatutvikling over tid på de skolene som økte omfanget av leksehjelp i forbindelse med reformen. 8. Noe større sosiale forskjeller i skoleresultater over tid på de skolene som økte omfanget av leksehjelp i forbindelse med reformen.

Publisert

Eier

Utdanningsdirektoratet

Utfører

OsloMet - storbyuniversitetet

Forfattere

Halvdan Haugsbakken og Trond Buland

Språk

norsk (bokmål)

ISBN

978-82-7894-467-7