Last ned som PDF

88 sider

0.61 MB

Forsiden av dokumentet Forskerrekruttering i Norge

Evaluering

Forskerrekruttering i Norge status og komparative perspektiver

Forskerutdanning er et stadig viktigere tema i politikkutviklingen innenfor høyere utdanning i både Europa og Nord-Amerika. Bakgrunnen for dette er en kraftig økning i antall doktorander globalt, parallelt med at konkurransen om de ”beste hodene” har økt internasjonalt som et resultat av globaliseringen og fremveksten av kunnskapsøkonomien. Sentrale policyinitiativ på EU-nivå er Bolognaprosessen (harmoniseringstiltak av doktorgraden som et tredje studienivå i hele EU) og Lisboaprosessen som har som formål å gjøre EU til den mest konkurransedyktige kunnskapsbaserte økonomien i verden, ved å bl. a. øke antallet og kvaliteten på forskere. Begge initiativene kan forstås som EUs tilpasning til den nye kunnskapsøkonomien.

Publisert

Eiere

Norges forskningsråd og Kunnskapsdepartementet

Utfører

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)

Forfattere

Hebe Gunnes, Terje Næss, Aris Kaloudis, Bo Sarpebakken, Göran Melin og Linda Blomkvist

Språk

norsk (bokmål)