Rapporten tilhører rapportseriene
FAFO-rapport .
Andre rapporter i seriene.
Med rett til å lære og plikt til å delta : en evaluering av introduksjonsordningen for nyankomne flyktninger og innvandrere
Ikke bare bare å bo : sluttrapport fra evaluering av statlig tilskudd til oppfølgingstjenester i bolig for bostedsløse og rusmisbrukere
Evaluering av tiltak mot sosial dumping
Bruk av arbeidsmarkedstiltak for ikke-vestlige innvandrere : hvem deltar, og hvordan er sysselsettingseffektene?
Barnevernet i Oslo og Bergen : en sammenlignende evaluering etter barnevernreformen i 2004
Kompetanse - for hvem? : sluttrapport fra evalueringen av "Kompetanse for utvikling : strategi for kompetnaseutvikling i grunnopplæringen 2005-2008"
Fleksibilitet eller faglighet? : en studie av innføringen av faget prosjekt til fordypning i Kunnskapsløftet
Fra utstøting til inkludering? : en kartlegging av norske virksomheters arbeidskraftstrategier overfor eldre arbeidstakere
Med rett til å varsle : men hjelper det, og er det lurt?
Aktivitet og deltakelse for fattige barn og unge : en evaluering av to statlige tilskuddsordninger
Rekruttering, frafall og overgang til læreplass på restaurant- og matfag
Stønadsordningen for enslige forsørgere : hvordan fungerer den for mottakere med innvandringsbakgrunn?
Vi får jo to ekstra hender : arbeidsgiveres syn på praksisplasser for ikke-vestlige innvandrere
Arbeidsgivers plikt til å gjennomgå HMS-opplæring : en kartlegging av status og utfordringer
Reaktivisering av uførepensjonister : potensial og hindringer
Kompetansekrav i norsk landbruk : behov, innhold og organisering
"Kunnskapsløftet - fra ord til handling" : sluttrapport fra evalueringen av et statlig program for skoleutvikling
Hvordan øke eldres yrkesdeltakelse? : tiltak for å redusere tidligpensjonering i Sverige, Danmark og Finland
Fra bostedsløs til egen bolig : delevaluering av tilskudd til oppfølgingstjenester
Ulikt arbeid - ulike behov : seniorpolitisk praksis i norsk arbeidsliv
Evaluering av tiltak mot sosial dumping
Evaluering av ordningen med demonstrasjonsskoler og demonstrasjonsbedrifter
Til renholdets pris
Undersysselsetting og ufrivillig deltid : varighet og veien videre
På vei til fagbrev : analyser av lærlingundersøkelsen
Om bredde og fordypning i bygg- og anleggsfagene : utredning av mulighet for fagkonsentrasjon på Vg1 bygg- og anleggsteknikk
Evaluering av tvisteløsningsnemnda etter arbeidsmiljøloven : første funksjonsperiode 2006-2008
Tjenester til bostedsløse i ti kommuner : delevaluering 2
Direktoratenes trainee-program for personer med funksjonsnedsettelser : sluttevaluering
Tilbudet til volds- og sedelighetsdømte : en gjennomgang av fem tiltak
Tiltak for fattige barn og unge : evaluering av fattigdomstiltakene innenfor tilskuddsordningen Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn
Tvangsekteskap : en evaluering av mottiltakene
Statlige tilskuddsmidler mot fattigdom og sosial eksklusjon : hvordan fungerer de lokalt?
Utgangspunktet for denne studien var å studere kjennetegn ved gode arbeidsmarkedsopplæringskurs
(AMO-kurs) for innvandrere – hva kjennetegner kurs som gir høy
overgang til arbeid? I samarbeid med NAV tiltak Oslo valgte vi derfor ut to kurs som har hatt særlig gode resultater. I løpet av prosjektet viste det seg likevel at de
aktuelle kursene på ingen måte hadde udelt gode resultater. I tillegg til søket etter de gode arbeidsmetodene tvang dermed noen nye problemstillinger seg fram. Hva er
egentlig et godt resultat – for hvem? Og hvorfor fungerer ikke selv disse presumptivt gode kursene bedre enn de faktisk gjør? Rapporten bygger på 38 kvalitative dybdeintervjuer med kursdeltakere, ansatte ved lokale NAV-kontor og i NAV tiltak, og med
kursleverandører og arbeidsgivere.