Forfattere:
Marie Louise Seeberg, Elisiv Bakketeig, Joshua Patras, Elisabeth Backe-Hansen, Anne Solberg
Rapportspråk:
Bokmål
Metode:
Evalueringen har en flerinformanttilnærming. Spørreskjema er sendt til alle barna som deltok, både før og etter deltakelse i ordningen. Alle mentorer har fått tilsendt spørreskjema. Det er foretatt et utvalg blant, barn, foreldre og mentorer for intervju. Alle koordinatorer ved lærestedene er intervjuet og det er innhentet observasjonsdata enkelte steder. Prosjektleder er intervjuet. Det er gjennomført frekvensanalyser og multippel regresjonsanalyser av data fra spørreskjema, og dokumentanalyser.
NOVA har på oppdrag fra BLD gjennomført en evaluering av mentorordningen Nattergalen. Ordningen ble iverksatt i 2008 som et treårig prøveprosjekt ved åtte høgskoler/universitet i Norge. I Nattergalen er studenter ved barnevern- eller sosialfagsutdanningene mentorer for barn med minoritetsbakgrunn i alderen 8-12 år. Formålet er å styrke det kultursensitive erfaringsgrunnlaget i barnevernet, og bidra til at flere barn og unge med minoritetsbakgrunn fullfører videregående opplæring og fortsetter i høyere utdanning. Evalueringen viser at både barn og mentorer har positivt utbytte av ordningen, og resultatene gir ifølge NOVA en klar anbefaling om at ordningen bør videreføres.