Last ned som PDF

230 sider

0.88 MB

Forsiden av dokumentet Gode skoler – gode for alle?

Evaluering

Gode skoler – gode for alle? en casestudie av prestasjonsforskjeller på seks ungdomsskoler

Dette er tredje delrapport fra prosjektet Kunnskapsløftet – også et løft for utjevning av sosial ulikhet i læringsutbytte? Gjennom en casestudie av seks strategisk valgte ungdomsskoler belyser rapporten forholdet mellom kvalitet i opplæringen og systematiske prestasjonsforskjeller mellom elever. Skolene er valgt ut fordi tradisjonelt lavtpresterende elevgrupper (gutter, minoritetselever, elever med lavt utdannete foreldre) enten oppnår spesielt gode eller spesielt svake skoleresultater. Et funn er at de skolene som er studert, i begrenset grad bidrar til å utjevne prestasjonsforskjeller som finnes mellom ulike elevgrupper. Rapporten er del av Utdanningsdirektoratets evaluering av Kunnskapsløftet.

Publisert

Eier

Utdanningsdirektoratet

Utfører

OsloMet - storbyuniversitetet

Forfattere

Anders Bakken og Kirsten Danielsen

Språk

norsk (bokmål)