Rapporten tilhører rapportseriene Kundeeffektundersøkelse.
Bedrifter som har mottatt en tjeneste eller deltatt i et program finansiert av Innovasjon Norge i 2009, er blitt intervjuet angående ulike sider ved Innovasjon Norge og forventninger til effekter av prosjektet/aktiviteten. Undersøkelser bygger på intervju med 2696 bedrifter og omhandler 24 ulike tjenester og programmer. Finanskrisen i 2009 har fått stor betydning for resultatene i årets førundersøkelse. Hovedbildet er at prosjektene/aktivitetene i større grad har bidratt til overlevelse, konkurranseevne og lønnsomhetsutvikling, mens betydningen for "myke" dimensjoner som samarbeid, kompetanse og innovasjon har blitt redusert. Til tross for at de økonomiske rammene har økt med 4,6 milliarder kroner og antall tilsagn har økt, har Innovasjon Norge akkurat like stor utløsende effekt i år som i fjor. Det er dermed rimelig å konkludere med at Innovasjon Norge har gitt viktige bidrag til å dempe effektene av finanskrisen.