Evaluering
Kartlegging av lærerutdanneres kompetanse
Formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge lærerutdanneres kompetanse, og se disse i forhold til de kompetansekrav som er satt av NOKUT for akkreditering av studietilbud. Undersøkelsen skulle avdekke lærerutdanneres formelle kompetanse, videreutdanning og arbeidserfaring fra skoleverket. I tillegg skal resultatene fra undersøkelsen sammenliknes med kompetansen og kompetansekravene til lærerutdannere i Finland, Canada og Nederland. Undersøkelsen ble gjennomført som en elektronisk, kvantitativ spørreundersøkelse, sendt til totalt 453 respondenter ved 27 høgskoler og universiteter som tilbyr integrerte adjunkt-/lektor program og/eller praktisk pedagogisk utdanning. Det ble samlet inn totalt 323 kvalitetssikrete besvarelser, hvilket gir en svarprosent på 71,3. Det ble i tillegg foretatt dokumentstudier samt intervjuer med informanter fra tre benchmark-institusjoner, Universitetet i Helsinki (Finland), Universitetet i Alberta (Canada), samt Universitetet i Utrecht (Nederland).
Publisert
Eier
Kunnskapsdepartementet
Utfører
Rambøll Norge AS
Språk
norsk (bokmål)