Last ned som PDF

92 sider

0.66 MB

Forsiden av dokumentet Kartlegging av lærerutdanneres kompetanse

Evaluering

Kartlegging av lærerutdanneres kompetanse

Formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge lærerutdanneres kompetanse, og se disse i forhold til de kompetansekrav som er satt av NOKUT for akkreditering av studietilbud. Undersøkelsen skulle avdekke lærerutdanneres formelle kompetanse, videreutdanning og arbeidserfaring fra skoleverket. I tillegg skal resultatene fra undersøkelsen sammenliknes med kompetansen og kompetansekravene til lærerutdannere i Finland, Canada og Nederland. Undersøkelsen ble gjennomført som en elektronisk, kvantitativ spørreundersøkelse, sendt til totalt 453 respondenter ved 27 høgskoler og universiteter som tilbyr integrerte adjunkt-/lektor program og/eller praktisk pedagogisk utdanning. Det ble samlet inn totalt 323 kvalitetssikrete besvarelser, hvilket gir en svarprosent på 71,3. Det ble i tillegg foretatt dokumentstudier samt intervjuer med informanter fra tre benchmark-institusjoner, Universitetet i Helsinki (Finland), Universitetet i Alberta (Canada), samt Universitetet i Utrecht (Nederland).

Publisert

Eier

Kunnskapsdepartementet

Utfører

Rambøll Norge AS

Språk

norsk (bokmål)