Last ned som PDF

51 sider

0.37 MB

Forsiden av dokumentet Kartlegging av norsk utdanningsforskning

Evaluering

Kartlegging av norsk utdanningsforskning

Denne kartleggingen av norsk utdanningsforskning er av eksplorerende karakter. Fremgangsmåten er først en innkretsing gjennom bibliometriske metoder, deretter en strukturanalyse basert på FoU-statistikk og forskerpersonalregisteret ved NIFU STEP, og til sist en kvalitativ tilnærming til utdanningsforskningsfeltet. For å kretse inn fagmiljøene for utdanningsforskning i Norge har vi inkludert både universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren. Som del av kartleggingen er det gjort en analyse av de mest sentrale finansieringskildene for FoU-arbeid innen utdanningsforskningsfeltet, og hvem som er mottagere av støtte til slik forskning. Med utgangspunkt i denne identifikasjonsprosessen analyseres en del strukturelle betingelser for forskning på utdanningsområdet. I tillegg har vi gjort en kvalitativ analyse av titler på de publiserte artiklene, for å kartlegge hvilke tema forskningen omhandler.

Publisert

Eier

Kunnskapsdepartementet

Utfører

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)

Forfattere

Jorunn Spord Borgen, Hebe Gunnes og Gunnar Sivertsen

Språk

norsk (bokmål)