Evaluering
Miljøavgifter i lavutslippssone
De utslippstekniske forbedringene på nye tunge kjøretøy er så store at disse bilenes utslipp av NOx og PM10 i storbyene kan reduseres med omtrent 80% dersom alle eldre lastebiler byttes ut med nyeste modeller. Gjennom "naturlig" utskiftning av kjøretøyparken oppnås en slik reduksjon i utslippene mot 2020. En raskere innfasing av nye kjøretøy kan stimuleres ved å innføre lavutslippssoner hvor kjøring med eldre kjøretøy avgiftsbelegges. Med et avgiftsnivå som gjenspeiler helsekostnaden ved kjøring i sonen kan potensialet for utslippsreduksjon forseres med 4-5 år. Basert på en tenkt politisk målsetning om en betydelig raskere luftkvalitetsforbedring, er det beregnet et avgiftsnivå hvor potensialet på omkring 80% reduksjon i luftforurensningen fra tunge kjøretøy realiseres umiddelbart etter implementering av tiltaket. En nytte-kostnadsanalyse viser at ingen av avgiftsregimene er samfunnsøkonomisk lønnsomme.
Publisert
Eier
Statens vegvesen
Utfører
Transportøkonomisk institutt
Forfattere
Rolf Hagman og Arild Skedsmo
Språk
norsk (bokmål)
ISBN
82-480-0667-0