Forfattere:
Trine Deichman-Sørensen, Ole Johnny Olsen, Asgeir Skålholt, Anna Hagen Tønder
Rapportspråk:
Bokmål
Formålet med utredningen var å få mer kunnskap om ulik praksis, muligheter, hindre og effekter av økt fagkonsentrasjon på Vg1. Hovedformålet med denne rapporten har vært å undersøke hvilke erfaringer skoleleiere, skoleledere, elever, lærere og andre opplæringsaktører har med bredde og fordypning i bygg- og anleggsfagene. Tre problemstillinger belyses i rapporten:
• Hvilke muligheter har skolene i dag for å tilby elevene faglig konsentrasjon på Vg1, og hva er de viktigste hindringene?
• I hvilken grad og på hvilken måte benytter skolene seg av mulighetene for faglig konsentrasjon? Hva er skolenes og lærernes begrunnelser for å velge enten bredde eller faglig konsentrasjon i opplæringen?
• Hva er de viktigste erfaringene med faglig konsentrasjon kontra bredde, sett fra elevenes, skoleeiernes, skoleledelsenes, lærernes og bedriftenes ståsted?