Rapporten tilhører rapportseriene
NOVA rapport .
Andre rapporter i seriene.
For store forventninger? : kunnskapsløftet og ulikhetene i grunnskolekarakterer
"Det tenner en gnist" : evaluering av valgfagene på ungdomstrinnet
Habilitering som koordinerende tiltak : erfaringer fra tre brukergrupper
Litt vanskelig at alle skal med! : rapport 1 : evaluering av leksehjelpstilbudet 1.–4. trinn
Evaluering av prosjektet Sammen for barn og unge – bedre samordning av tjenester til utsatte barn og unge
Løysingsfokusert samtaleteknikk (LØFT) i fritidsklubber : rapport frå eit forprosjekt om fritidsklubbar og rusforebygging
Gjensidig trivsel, glede og læring : evaluering av mentorordningen "Nattergalen"
Gode skoler – gode for alle? : en casestudie av prestasjonsforskjeller på seks ungdomsskoler
Evaluering av prøveprosjektet og det tverretatlige teamet ved Bjørgvin fengsel : delrapport 2
Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV : sluttrapport fra en kartleggingsstudie
Evaluering av den nasjonale pollenvarslingstjenesten
Funksjonsnedsettelse, oppvekst og habilitering
Institusjonsplassering – siste utvei? : betydningen av barnevernreformen fra 2004 for institusjonstilbudet
Valgmuligheter i ungdomsskolen : erfaringer med de språklige fordypningsalternativene og forsøk med arbeidslivsfag
Den norske bostøtten : effekter av en reform
Tracing UMAs’ families : A comparative study of some European countries’ practices an experiences in tracing the parents or caregivers of unaccompanied minor asylum seekers
Kvalitet i barnehager : rapport fra en undersøkelse av strukturell kvalitet høsten 2012
Kvalitet og innhold i norske barnehager : en kunnskapsoversikt
Prestasjonsforskjeller i Kunnskapsløftets første år : kjønn, minoritetsstatus og foreldres utdanning
Evaluering av leksehjelptilbudet 1.-4. trinn : sluttrapport
Skoleprestasjoner til barn med særboende foreldre : en litteraturstudie
Rapporten tar for seg spørsmålet om foreldrenes utdanning, elevers kjønn og minoritetsstatus har like stor betydning for elevenes karakterer på tvers av norske ungdomsskoler. Undersøkelsen viser at dette har nokså lik betydning på de fleste skoler. Samtidig finnes det skoler som avviker signifikant fra dette mønsteret, og hvor prestasjonsforskjeller er mindre eller større enn det som er vanlig. Rapporten viser samtidig at gutter og elever med lavt utdannete foreldre oppnår bedre resultater på skoler med godt læringsmiljø og hvor skolen generelt oppnår gode skoleprestasjoner.