Kartlegging
Verdiskapingsanalyse av reiselivsnæringen i Norge – utvikling og fremtidspotensial
Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Formålet med prosjektet fra oppdragsgivers side er å styrke kunnskapen om norsk reiselivsnærings verdiskaping, og vurdere fremtidig potensial for verdiskaping fra reiselivsnæringen i Norge. Prosjektet er utført av Menon Business Economics i samarbeid med Senter for Reiseliv ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV). Næringen består av mange små bedrifter fra flere virksomhetstyper; hoteller, restauranter, flyselskaper, skiheiser, festivaler, aktivitetsbedrifter og mange andre. Verdikjeden i de ulike virksomhetene er til dels svært forskjellige. Det som binder bedrifter fra disse virksomhetstypene sammen og gjør dem til reiselivsbedrifter, er det faktum at de lever av mennesker på reise - turister, yrkesreisende, kurs- og konferansegjester. Disse reiselivskundene etterspør helhetlige produkter, hvor ofte overnatting, servering, transport og opplevelser inngår. Det innebærer at de ulike virksomhetstypene leverer komplementære produkter.
Publisert
Eier
Nærings- og fiskeridepartementet
Utførere
Menon Economics AS og Universitetet i Sørøst-Norge
Forfattere
Endre Kildal Iversen, Tori Haukland Løge, Erik W. Jakobsen og Kåre Sandvik
Språk
norsk