Last ned som PDF

124 sider

3.59 MB

Forsiden av dokumentet Verdiskapingsanalyse av reiselivsnæringen i Norge – utvikling og fremtidspotensial

Kartlegging

Verdiskapingsanalyse av reiselivsnæringen i Norge – utvikling og fremtidspotensial

Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Formålet med prosjektet fra oppdragsgivers side er å styrke kunnskapen om norsk reiselivsnærings verdiskaping, og vurdere fremtidig potensial for verdiskaping fra reiselivsnæringen i Norge. Prosjektet er utført av Menon Business Economics i samarbeid med Senter for Reiseliv ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV). Næringen består av mange små bedrifter fra flere virksomhetstyper; hoteller, restauranter, flyselskaper, skiheiser, festivaler, aktivitetsbedrifter og mange andre. Verdikjeden i de ulike virksomhetene er til dels svært forskjellige. Det som binder bedrifter fra disse virksomhetstypene sammen og gjør dem til reiselivsbedrifter, er det faktum at de lever av mennesker på reise - turister, yrkesreisende, kurs- og konferansegjester. Disse reiselivskundene etterspør helhetlige produkter, hvor ofte overnatting, servering, transport og opplevelser inngår. Det innebærer at de ulike virksomhetstypene leverer komplementære produkter.

Publisert

Eier

Nærings- og fiskeridepartementet

Utførere

Menon Economics AS og Universitetet i Sørøst-Norge

Forfattere

Endre Kildal Iversen, Tori Haukland Løge, Erik W. Jakobsen og Kåre Sandvik

Språk

norsk