Last ned som PDF

89 sider

4 MB

Forsiden av dokumentet Vurdering av behov for nye krav til miljøsanering av kasserte kjøretøy

Evaluering

Vurdering av behov for nye krav til miljøsanering av kasserte kjøretøy

Det er foretatt en kartlegging av utvalgte miljøgifter i 90 personbilvrak som dekker årsmodeller i tidsrommet 1987-2010. Alle undersøkelsene er gjennomført hos Brødr. London i Oslo. Elektronikk og kretskort er lokalisert og fjernet i 15 av bilvrakene. Det er søkt å foreta et representativt utvalg av årsmodeller og merker ut fra hva som kan forventes å bli vraket i 2014. Undersøkelsene baserer seg på en kombinasjon av røntgenstråle målinger med XRF og analyser i laboratorium. Hovedresultater fra kartleggingen er: - Mengden kretskort fjernet utgjør ca. 1 kilo i snitt, mens dagens nye biler inneholder 3–4 kilo - Kretskortene inneholder reaktivt TBBPA, 0,5–2 % bly og for øvrig andre tungmetaller og edelmetaller - 20–30 % av bilvrakene har høye verdier av bromerte flammehemmere i setetrekk / tekstiler. Det er i all hovedsak de asiatiske biler som inneholder bromerte flammehemmere - Det tok i snitt 60 minutter å demontere og fjerne kretskortene i forsøket, men tidsforbruket forventes å bli lavere i et etablert system. Det antas at minst 80 % av kretskortene ble fjernet. - Tester med å strippe setetrekk og skumplast viser at tidsforbruket varierte betydelig. Det antas at 20 min kan være et oppnåelig snitt i når operasjonen er satt i system.

Publisert

Eier

Miljødirektoratet

Utgiver

Miljødirektoratet

Utfører

Mepex Consult AS

Forfattere

Håkon S. Bratland, Kenneth Sandberg og Frode Syversen

Språk

norsk (bokmål)